De invloed van zon op onze huid

Er zijn veel onderzoeken naar gedaan en door verschillende berichten over de effecten van de zon op onze huid, zien consumenten vaak door de bomen het bos niet meer. Wat is nu écht waar als het gaat om zonbescherming? Je leest het in mijn nieuwe blog.

Vormen van zonlicht

Om te kunnen begrijpen wat het effect van zonlicht is op onze huid, is het belangrijk om eerst te weten wat zonlicht nu precies is. Zonlicht, ook wel Ultraviolette straling, bestaat uit drie verschillende soorten. UVC-straling is het meest schadelijk, maar bereikt de aarde niet omdat de ozonlaag deze straling tegenhoudt. UVB-straling zorgt voor de aanmaak van vitamine D, voor die gewenste bruine teint, maar ook voor verbranding. UVB dringt door tot de eerste huidlaag, namelijk de opperhuid. UVA-straling dringt tot diep in de huid door (lederhuid, onze tweede huidlaag), waar het een chemische reactie teweegbrengt, die zorgt voor vroegtijdige huidveroudering. UVA zorgt dus voor huidveroudering, UVB voor huidverbranding (en in het ergste geval voor huidkanker).

Beschermingsmechanismen van de huid

Bij een geringe blootstelling aan zonlicht is de huid zelf goed in staat om zich te beschermen. Er zijn twee beschermingsmechanismen te onderscheiden, namelijk de bruine teint en verdikking van de huid.

Gebruinde huid

Vanaf het eerste moment dat zonnestralen onze huid bereiken, begint het lichaam meer pigment aan te maken. Dit pigment zorgt voor een mooi bruin kleurtje, maar vergeet niet dat deze teint alleen ontstaat omdat het lichaam ons wil beschermen tegen de schadelijke straling!

Verdikking van de huid

Een ander mechanisme die in werking wordt gezet in de zon, is het verdikken van de huid. Door zonlicht gaan bepaalde cellen zich sneller delen. Niet alleen wordt de huidlaag zo dikker en beschermt daardoor beter tegen verbranding, ook zijn de dieperliggende huidlagen waar nieuwe cellen worden aangemaakt, beter beschermd. Een huidverdikking voel of zie je niet en vermindert naarmate je minder in de zon zit.

Zonlicht nu helemaal vermeiden?

De zon wordt vaak gezien als de grote boosdoener. Toch is dit niet helemaal waar. Er zijn ook significante voordelen aan zonnestralen. Zo zorgt uvb-straling voor de aanmaak van vitamine D. Vitamine D zorgt voor een goed werkend immuunsysteem en is belangrijk voor de botaanmaak. Daarnaast blijkt deze vitamine ook een positief effect te hebben op verschillende vormen van kanker en is het een effectieve bloeddrukverlager. Genoeg redenen dus, om de zon op te zoeken.

Geniet met mate

Zonbeschermingsproducten houden straling tegen, waardoor deze niet in de huid kunnen doordringen. Maar dit betekent dat ook de positieve kanten van zonlicht vergaan. Als je iedere keer dat je in de zon zit, de eerste 20 minuten de huid niet insmeert, heeft dit een positief effect op het vitamine D gehalte. Na deze 20 minuten, dien je je huid wel goed te beschermen met de juiste producten.

Zonbeschermingstips

  • Smeer je de eerste 20 minuten niet in, zodat het lichaam vitamine D kan aanmaken.
  • Gebruik na deze periode zonbescherming met factor 30 of hoger. Factor 30 houdt 97% van de straling tegen.
  • Kies een product met zowel uva- als uvb-filter
  • Gebruik ongeveer zeven eetlepels voor het lichaam, inclusief het gezicht
  • Onthoud dat waterproof of waterresistent niet betekent dat je na het zwemmen nog steeds bent beschermd. Deze termen geven alleen aan dat je ook in het water bent beschermd tegen straling. Na het zwemmen gewoon weer opnieuw smeren dus.
  • Koop ieder jaar nieuwe zonbeschermingsproducten. Na opening, blootstelling aan de zon en warmte en na een aantal maanden verliest het product zijn werkstoffen. Bekijk hiervoor altijd het POA-symbool (Periode na Opening). Hier staat vermeld hoe lang een product goed blijft, nadat deze geopend is.